"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

onsdag 4 november 2009

Vallmo ettårig, Papaver

Den ettåriga vallmon finns i många sorter och i många olika färger. Det är en härlig blomma som gärna frösår sig där den trivs.
Några grupper av ettårig vallmo är:  Opievallmo (Papaver somniferum), Pionvallmo (Papaver paeoniflorum), Fjädervallmo (Papaver laciniatum), Kornvallmo (Papaver rhoeas)
Höjd: 70-90 cm
Blommar: juli-aug
Läge: sol och väldränerat.

Pionvallmo "Black Paeony'


Rosa pionvallmo






'Danska flaggan'


                   
Frökapsel

Såråd: Så direkt på växtplatsen då jordytan börjar bli varm (april-maj). Glöm ej att gallra plantorna sen när de kommit upp. Det är lätt att det blir för tätt när man sår.
Man kan även förodla inne i feb- mars, ingen jord över, gror i 15-20 grader. Jag har gjort det med väldigt olika resultat. En del säger att småplantorna inte trivs att bli omplanterade. Ibland har det stämt och ibland har det gått jättebra att omskola dom.

9 kommentarer:

  1. hej jag har vallmofrön hemma som på minner om svandun när dom blommar klart. Vad tycker du ja skall göra med dom för bästa resultat?
    Mvh emma

    SvaraRadera
  2. Hej Emma! Jag skulle förodla lite inne nu i mars (ingen jord över) och sen skulle jag strö lite frön ute direkt på växtplatsen i maj. Då har du dubbel chans att du får blommor. Om det ena sättet inte funkar så kanske det andra sättet gör det! Lycka till nu! / Irene

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag ska så vallmo nu men vet inte hur man gör... Ska jag slänga vallmo fröna rakt på jorden utan jord över eller ska man göra en "så rad" där man sedan lägger dem och täcker med jord? Isf, hur långt avstånd mellan fröerna? Svara gärna till mailen, jfr@live.se! / J

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym! När jag direktsår vallmo så tycker jag det blir finast att inte så dom i en rad utan strö ut fröna mer på en rund yta. Täck ej med jord! Strö inte för tätt! Om det råkar bli för tätt så får du rensa bort en del! Lycka till! / Irene

    SvaraRadera
  5. Underbara bilder- fantastiskt upplägg! Återkommer ! Lägger in din blog på under favoriter!
    Suzanne

    SvaraRadera
  6. Hej, jag har försått i kruka inne men det verkar inget hända.. Hur lång tid tar det för vallmo att komma ur jorden. Har även sått lejongap och dom är ju snabba upp men börjar undra om jag gjort filmer vallmon. Är inte täckta med jord men har haft plast över sig för att skapa "växthuseffekt"

    Med vänlig hälsning, Jenny

    SvaraRadera
  7. Du kan inte bara blommor. Du kan fotografera också. Jag njuter att dina fina bilder.

    / Irene

    SvaraRadera
  8. Hej Irene,

    Jag vill förodla vallmo inne och undrar hur blöt jorden ska vara - hur trivs vallmofröna som bäst?

    Våriga hälsningar, Sara

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Jag testar odla papper somniferum i år jag försådde dem i mars, och nu i början av juni har dem växt till sig, bladverk liknar lite bladverket hos en större maskros. Jag har några frågor angående fortsättningen på mitt nya blomprojekt. Blommorna är planterade i krukor som är ca 30-40cm djupa och med en diameter på ca 25-30cm, är krukorna tillräckligt stora? Eller behöver jag plantera om dem (har flyttat dem från mindre krukor utan problem tidigare i våras). Sen undrar jag vad jag bör tillsätta i jorden för blommans bästa, har lyckats läsa till mig att kalkrik och ganska näringsrik jord är att föredra, men mer har jag inte hittat, stämmer detta? Sen undrar jag hur man på bästa sätt tar vara på fröna? Hur långt efter blomning är det dax att plocka kapslarna, och hur går man tillväga på bästa sätt? Tacksam för svar mvh jonas

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.