"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

lördag 25 juni 2011

Stickling av Buxbom

När jag klippte min buxbom blev det massor av små fina sticklingar. Jag brukar beskära min buxbom runt midsommar. Jag har läst att det ska helst vara en "klack" på sticklingen. När man tar en stickling med klack innbär det att man drar av en kvist så att det följer med en liten bit av grenen den växer ut från.

När man klipper så här blir det inga klackar på sticklingarna. Men jag har gjort småplantor av sånt här klipp förr och många fick då rötter:

En hink med buxbomsticklingar!

Jag tog sen bort bladen på halva sticklingen och fyllde krukor med sandblandad jord:

Sticklingarna är ca 5-10 cm långa.

Sen stack jag ner sticklingarna till hälften i krukorna, runt kanten:


Sen kommer jag ställa dom här krukorna ute i skuggan. Viktigt är att se till att krukorna inte torkar ut!
I höst ska jag kolla om de har fått rötter. Jag har läst att det tar ca 4 mån för sticklingar att få rötter. Har de inga rötter då får de stå kvar i krukorna under vintern. Krukorna gräver jag då ner i en pallkrage.

En del av sticklingarna tänker jag sätta ner direkt i en rabatt där jag har sandblandad jord. Jag har inte gjort så förut men jag har läst att det kan fungera att göra på detta sätt också!

2 kommentarer:

  1. Superbra ídé! Fint till jul med en buxbomskrans:)//Helen

    SvaraRadera
  2. Dina ide'er är så bra och bilderna så tydliga...Både nybörjare och längre komna odlare har säkert stor nytta av dem....TACK för att du dela ditt kunnande med oss andra...Jag fick visserligen inget direkt "svar" på det jag undrat över - nämligen vad nykomlingen i min rabatt heter :) En vit klockväxt...som doftar gott...
    Men det löser sig nog ...
    Ha det riktigt skönt
    Blomsterkramar

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.