"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

torsdag 11 mars 2010

Krasse Fjärils-, Tropaeolum peregrinum

Fjärilskrassen är en ettårig klättrare. Den blommar med gula fjärilsliknande blommor.
För att plantan ska utveckals så snabbt som möjligt bör man leda den på rätt väg med ett stöd när den är liten. När den vuxit till sig klarar den att klättra på egen hand. Den täcker ganska fort stora ytor.
Höjd: 200-300 cm.
Blommar: Juli-sept
Läge: Soligt med väldränerad jord. Tycker om en näringsrik jord.

Här klättrar fjärilskrassen till vänster och höger i bild.
Tyvärr syns inte blommorna så väl här.

Torkade frön

Såråd: Lägg gärna fröna i blöt ett dygn innan sådd. Fröså inne i april, direktså i maj. Sådjup ca 1 cm.

4 kommentarer:

  1. Vilken växtkraft. Verkligen härlig...Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för fin kommentar på min blogg. Fjärilskrasse ska jag absolut ha i sommar, den är så fin.
    Varma hälsningar
    Eva
    PS har lagt till din blogg i min läslista så att jag kommer ihåg att titta in lite oftare.

    SvaraRadera
  3. Hej, har en fjärilskrasse sådde den i början av maj. Den är jättestor men den blommar inte fattar liksom inte varför. Har du varit utsatt för det nån gång? MVH Jane.

    SvaraRadera
  4. Min blommade också dåligt iår men min hade nog för lite sol! Jag tror att den vill ha mycket sol och gödning! Min blev också angripen av nåt som åt upp nästan hela plantan, bara skaftet kvar ...så trist!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.