"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

fredag 4 december 2009

Skuggnepeta, Nepeta subsessilis

Skuggnepeta är en perenn som ibland kallas för japansk kattmynta. Jag vet inte om den sprider sig mycket eftersom det är första året jag har den. Den blommade första året.
Höjd: 30-60 cm
Blommar: juli-sept
Läge: halvskugga-skugga,

Dessa plantor kommer från frön från "Pink Dream". Det blev både rosa och blå plantor.

Andra året fanns det bara blå, inga rosa.

Fröer.
Det lättaste sättet att samla fröer från skuggnepetan är att ta den överblommande blomman upp och ner och skaka den över handen!

Såråd: Så inne i feb-mars, är ljusgroende ev lite jord över, gror i 20 grader.

3 kommentarer:

  1. Den sådde jag också förra året. Är lite förtjust i Olika nepeter. Det finns en ljusgul sort som heter månskensnepeta och den är väldigt fin. N. govaniana `Zasgar Dragon" tror jag den heter. Det finns bilder i mina fotoalbum - albumet heter "Gula Perenner".

    SvaraRadera
  2. Hej Irene!
    Jag har sått för 15 dar sen. Inget har kommit upp. Hittade någon uppgift om grotid på 5-15 dgr. Tycker du att det stämmer?
    Gabrielle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur lång tid det tog för dom att gro. Det är flera år sen jag sådde mina. Men ge inte upp. Tänk på att dom är ljusgroende så ha dom under ljusrör. Lycka till!

      Radera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.