"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

tisdag 20 april 2010

Höstskäggört "Sensation", Penstemon hartwegii

Höstskäggört är en ettårig blomma. Den har klockblommor i olika röda nyanser. Har hyacintliknande spiror.
Höjd: ca 70 cm
Blommar: juli-okt
Läge: sol, väldränerad jord

Sådde den 13 feb, grodde den 22 feb. Bilden är från den 20 april -10.

Frö

Såråd: Förkultiveras i feb-april. Täck med ett tunt lager jord. Gror i 15-20 grader. Den gror på ca 14-21 dagar. År 2010 sådde jag den 13/2 och den grodde den 22/2.

3 kommentarer:

  1. En jättefin och lärorik blogg du skapat!!! Det är mycket kunskap du har skaffat dej.
    Själv bor jag i Söderköping i ett medeltidsområde och vill anlägga en liten trädgård med riktigt gamla växter. En som jag är intresserad av är Klosterliljan - känner du till något om den ....?

    SvaraRadera
  2. Kerstin...Tack, vad roligt att du gillar min blogg! Jag har inte Klosterliljan själv så jag har ingen erfarenhet av den. Den är väldigt söt. Påminner om snödroppen men har gröna fläckar på blombladen. Den kallas också för Snöklocka. Lycka till med din trädgård! / Irene

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt snabba och vänliga svar! Jag kommer att bli en trogen läsare av din blogg. Förhoppningsvis kommer jag att hitta nya idéer till vad jag kan odla i min lilla trdgård! /// Kerstin

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.