"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

fredag 30 oktober 2009

Sköldpaddsört, Chelone obliqua

Sköldpaddsört är en trevlig långlivad perenn som blommar sent på säsongen. Stänglarna skjuter upp rätt sent. Den finns i lila och vit färg. Den breder ut sig genom utlöpare. Hållbar som snittblomma.
Höjd: 60-80cm
Blommar: aug-okt.
Läge: sol-halvskugga. Näringsrik, fuktighetshållande jord.


Såråd: Så inne i feb, i 20 grader. Mina grodde på 8 dagar. Man kan också så och sen ställa ut.

1 kommentar:

  1. Nu fick jag ju lite mer tips om Sköldpaddsörten
    Jag köpte min första i somras. Jag tycker den är så söt.

    Så bra den här sidan blev. En bra uppslagsbok för oss andra.....Tack.

    Kram
    Alba

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.