"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

tisdag 29 december 2009

Så-tips!

När jag förodlar mina blommor så brukar jag ha mina sådder i min såhylla. Det är en Ikea-hylla som jag har målat vit. Under varje hyllplan har jag två lysrör. På denna bild har jag bara fått upp lysrören under den översta hyllan:


När sådderna är små behöver dom ha lysrören nära. Då brukar jag ha ett extra hyllplan som jag sen flyttar ner efter hur sådderna växer. Dessa hyllplan har inga lysrör under:

Bild från jan-feb -09


Så här såg såhyllan ut i April -10

Lysrören jag använder har jag köpt på Clas Ohlsson. Men jag vet inte om dom har kvar såna längre. Jag har 2 st lysrör under varje hyllplan där varje lysrör är på 21 Watt.

Det är dom övre på denna bild.

När sådderna har grott ska man oftast ha planterna svalt men ljust. Jag har ingen sådan plats utan min såhylla står i köket och det funkar bra ändå!

Eftersom jag är i köket när jag sår är denna planteringsbricka toppen:

Jag köpte den ett år på trädgårdsmässan i Älvsjö. Den kommer från Willab. Den är jättebra! När jag sått färdigt ställer jag ut brickan på altanen och tar in den sen när det är dags igen.

Jag har en så-pärm där jag samlar information om alla blommor som jag sår. Där skriver jag om blommorna och hur man sår dom:

Jag har skrivit varje blomma på lösblad och dom sitter i alfabetisk ordning. Då är det lätt att sätta in nya blomblad. Det är den som ligger som underlag till denna blomster-tips blogg.

När man sår är det bra att ha namnlappar i krukorna. Jag brukar klippa namnlappar av olika plastlock som är vita på insidan:

Jag klipper avlånga lappar och sen brukar jag skriva blomnamnet med en blyertspenna. Det håller bäst!

Många perenner behöver ha kyla för att gro. Jag brukar så och låta krukan stå inne ett dygn innan jag ställer ut dom på bordet på altanen:

utesådd jan-feb -09
Över krukorna lägger jag fiberduk så att det inte ska flyga in andra frön sen på våren. När vårsolen kommer får man ha koll på att sådderna inte torkar. Då får man vattna när det behövs. Jag låter mina sådder stå kvar ute och sen gror dom när värmen kommer. Man kan också ta in sådderna efter ca 6-8 veckor ute och låta dom gro inne men jag har aldrig plats för dom eftersom ettåringarna då gror inne.

Man kan även ställa ute perennsådder som inte behöver kyla för att gro. Fröerna förstörs inte av kylan. Eftersom jag sår väldigt mycket kommer jag nog ställa ut de flesta perennerna.

Lycka till med era sådder!!!

18 kommentarer:

  1. Tack så jätte mycket för lite påminnelse angående hur man ska så . Jätte bra eftersom jag inte har sått mer än i ett par år i små mängder. Kram

    SvaraRadera
  2. En praktisk människa! Det där med hyllor och lysrör har jag funderat på, men det har aldrig blivit av. Jag har haft turen att komma över en högnatriumlampa - såna som man har i växthur - som lär belysa ca 5x2 meter. Lampan börjar kanske bli för gammal så jag borde nog byta ut den. Tack för rådet att så alla frör och ha dem ute nu och vänta tills de gror. Jag har ju sååå himla mycket sorter att det aldrig skulle gå få plats med dem inne.

    SvaraRadera
  3. Gott nytt år vill jag önska dig. Planterings lådan är toppen //Britt

    SvaraRadera
  4. Å va bra. Dessa tips behöver jag. Har länge funderat på lysrör och någon hylla, men det har kännts för omständigt. Nu skall jag nog ner källaren och städa ihop lite...Tyvärr så brukar mina frösättningar inte alltid lyckas så bra men iår var det väl sjutton!! Jag har massor av perenner men det skulle ju vara kul att lyxa lite extra med blommor i ännu flera krukor, det blir ju tyvärr lite kostsamt att köpa plantor. Kram Agneta

    SvaraRadera
  5. Vilket praktiskt inspirerande inlägg. Det får våren att inte kännas alltför långt bort trots snö och iskyla utanför husknuten.
    Hoppas året bjuder många lyckligt gröna dagar!
    /Utblickaren

    SvaraRadera
  6. Tack för ett sådant bra tips!
    har också den där planteringsbrickan från Willab den är super bra.
    Även till att rensa svamp och bär.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  7. Jag brukar ochså så och ställa ut perennasådderna. Ibland lyckas det bra men ca 25% av fröerna blir inte. Men det beror ju ochså på fröerna. Jag brukar köpa mina på Tradera och då är det ibland en ren chansning för det beror ju ochså på den som skördar sina frön om det är rätt gjort.
    Men det är lika spännande varje vår att se vilka som gror. Och man får ju flera plantor av varje sort och då kan jag ju plantera flera i grupp och få mycket med en gång. Sedan är det bara att ta bort eftersom det växer.
    Jag har börjat minska på mina frösådder för det är ganska mycket jobb med det ochså.Men ett antal blir det nog ändå.

    Ha en fin Trettondagshelg

    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  8. Toppen tips! Tack för din kommentar och vägen hit! Jag är från och med idag en följare. Kanon!

    SvaraRadera
  9. Bra beskrivning på såhylla!! En så´n har jag önskat mig i många år! Din beskrivning gör det faktsikt rätt enkelt att förverkliga beslutet!;-)
    Önskar dig (något sent...;-)...) god fortsättning på det nya året!

    SvaraRadera
  10. Hej och tack för kommentaren hos mig :) Hos dig hittar man ju jättebra tips om hur man sår ....lägger til mig som följare.
    Tjing
    Monica

    SvaraRadera
  11. Malus Hopa prydnadsäpple.
    Min favortit i trädgården just nu.
    Annika

    SvaraRadera
  12. Hej,

    Tack för din kommentar på min blogg! Jag var inne på din blogg o kikade lite när jag letade info om fröerna... Kanske det var dina fina beskrivningar som gjorde att jag föll för så många av dina frön..? :)

    Vi "ses"!
    / Österläge

    SvaraRadera
  13. Tackar för många bra tips! Ska definitivt klippa ut skyltar ur plastlock.

    SvaraRadera
  14. Hej.
    Smart tips det med plastskyltar av gamla lock. Perfekt till mig eftersom jag förlagt mina köpta,, tack!!!

    SvaraRadera
  15. Hej, man blir så glad när man hittar till dig med så mycket såråd och tips. När man sitter med en massa fröer och funderar hur sjutton ska det här gå till. Tack för all information om blommor och perenner, detta blir en guldgruva. Åsa

    SvaraRadera
  16. Vilken underbar sida. Lättförståelig med bilder så även en nybörjare som jag förstår.

    SvaraRadera
  17. Vilken inspirerande och bra sida. Detta är första gången jag skriver något på nätet. Jag kommer att titta hit igen./ Lisa

    SvaraRadera
  18. Åh, vilken fin hylla! Tog nyligen tillvara två ljusrör som skulle kastas och nu vet jag precis hur dom ska användas!

    Tack så mycket för alla tips, räddaren i nöden för mig som är nybörjare! Hoppas din blogg frodas så som din trädgård! :D

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.