"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

tisdag 1 december 2009

Alunrot, Heuchera

Alunrot är en perenn som oftast odlas för sina fina blad. Blommorna brukar vara vita, rosa eller röda.
Plantorna har en tendens att "krypa upp" ur jorden efter ett tag och behöver därför planteras om emellanåt. Man kan då och då nöja sig med att lägga på ett lager jord om man inte vill plantera om för ofta.
Rensa bort vissna blommor och blad efter hand.
Höjd: ca 40-90 cm beroende på sort
Blommar: juni-sept, beroende på sort.
Läge: sol-halvskugga, trivs bäst i lätt, näringsrik, ganska fuktighetshållande men väldränerad jord.

Alunrot vit

Vit Alunrots fröställning och frö


Alunrot 'Green Finch', Heuchera cylindrica

'Green Finch' fröställning och frö


Blodalunrot, Heuchera sanguinea

                              
Frökapslar och frön.

Såråd: Så inne i feb. Är ljusgroende så täck ej frö. Gror i 18-22 grader. Kan gro lite oregelbundet.

4 kommentarer:

  1. Tack, hittade såna här vid stugan jag köpt men visste inte vad den hette :-)

    SvaraRadera
  2. När dom väl grott och små små blad kommer upp, vda gör man då... ska dom ner i källaren där det är ljust och svalt eller ska man ha kvar dom inne??

    Kristina Gardell :-)

    SvaraRadera
  3. Jätte fin sida,, här kommer jag kolla in ibland... Är nybliven trädgårdsmästare och försöker skaffa egna erfarenheter med frö och så, men vill inte misslyckas för mycket... Så tänkte be om tips....

    SvaraRadera
  4. De små plantorna behöver mycket ljus. Jag har mina i rumstemperatur i min såhylla med lysrör över sådderna! Eftersom jag inte har något svalt rum så har jag ingen erfarenhet av detta.
    Lycka till med dina!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.