"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

söndag 5 december 2010

Skogsvallmo, Hylomecon japonica

Skogsvallmo har jag inte så mycket erfarenhet av för jag har inte haft den så länge men jag har läst att den passar som marktäckare under träd. Den sprider sig måttligt med utlöpare och bildar så småningom täta mattor! Detta har inte min gjort ännu! Jag har läst att när den etablerat sig så håller den undan ogräset bra!  
Höjd: 20-30 cm
Blommar: maj-juni
Läge: Halvskugga-skugga


Såråd: Jag har inte sått min planta men skulle jag ha frön skulle jag göra så här: så i jan och ställa ut krukan i kylan efter ett dygn inne.

5 kommentarer:

  1. Snygg den. Vet du om den tål lite torrare läge ?
    Letar alltid efter tåliga marktäckare här till sandbacken.
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  2. Hej Lisa! Tyvärr vet jag inte om den tål torrare lägen men du kan väl testa! Det kanske funkar jättebra! Lycka till! / Irene

    SvaraRadera
  3. Hej Irene!
    Vilken toppenblogg du har! Här finns det massor av info om intressanta växter ser jag.
    Kul att du vill vara med i min utlottning. Håller tummarna för dig. :)
    God Jul!
    //Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Hej! Hittade hit genom Lisa och gillar vad jag ser! Anmäler mig som följare och kommer snart att gå igenom dina etiketter för att läsa om blommor jag funderar på att odla!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  5. Härlig blogg! såg att www.frokungen.se hade 10% rabatt på fröer när man angav kod nykund i deras kassa, kanske kan vara nått för dig?

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.