"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

tisdag 24 november 2009

Krasse Slinger/Indian, Tropaeolum majus

Krasse är en lättodlad ettåring.
Höjd: ca 150 cm
Blommar: juli-okt
Läge: sol-halvskugga, mager jord är att föredra

'Milkymaid'





Såråd: Direktså i maj. Lägg fröna i ljummet vatten ett dygn före sådd så gror de lättare. Vänta tills jorden blivit varm och frostrisken är över.
Kan även förkultivera i mars-april. Gror bäst vid 21 grader.
Lägg jord över fröerna när du sår.


3 kommentarer:

  1. Min orkar inte vara fina hela sommaren, bladen gulnar och faller av till slut. De ska ju inte ha så mycket näring.

    SvaraRadera
  2. Min orkar aldrig vara fina hela sommaren. Gulnar och tappar bladen och de ska ju inte ha mycket näring för då blir det en massa blad bara....

    SvaraRadera
  3. Åh vilken fin krasse....så fin färg och fina teckningar.
    Jag brukar inte lyckas med krasse så bra. Kanske jag gör nytt försök till sommaren...jag belv så inspirerad av den sorten du visar.

    Det är så mycket fint på dina sidor.....åh vad jag längtar efter sommaren men när jag tittar ut på dis och regn inser jag att det är långt kvar.

    Kram
    Alba

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.