"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

söndag 9 maj 2010

Julros, Helleborus

Julrosen är en vacker perenn blomma. Den har oftast stora, lätt nickande blommor. Blomningstiden är lång, oftast ett par månader. Den är lätt att odla! Medan det fortfarande är vinter sticker den upp sina knoppar!
Höjd: olika beroende på sort.
Blommar: jan-april beroende på sort, en av mina blommar nu i april-maj.
Läge: Sol-halvskugga. Gillar inte att stå i vatten. Väldränerad trädgårdsjord.


Har tyvärr inget namn på denna!

Den här vackra julrosen fick jag i feb i år och den har jag nu planterat ut!
Den heter "Cinderella"

Såråd: Jag har testat att så fröerna direkt när dom mognat, fröerna täcks med ett tunt lager jord, sen låter jag krukan få stå ute. Jag tror att de måste ha en kylperiod för att gro. Jag har läst att det kan ta 5 år från frö till första blomning så det gäller att ha tålamod!

5 kommentarer:

  1. Den röda är superläcker! Julrosor är verkligen favoriter här också. Och numera hittar jag mängder av frösådder varje vår. Gäller bara att ta hand om dem på bästa sätt.
    Eva

    SvaraRadera
  2. Julrosor är härliga, synd att de flesta är så blyga och tittar ner i marken! Har bara några enkla sorter, får nog skaffa dubbla också!
    Ha det gott!
    Christina

    SvaraRadera
  3. Håller med om att det är trevligt med julrosor. de kommer när ingen annan blomma ens har visat sig. Vilken fantastisk variant du fått, aldrig sett en dubbel på det viset, härlig!!

    Christina

    http://havsutsikten.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Jag sådde färska egenskördade fröer i somras/höstas, och de har kommit upp väldigt bra! De har fått stå ute i nedgrävd kruka. Spännande att se när och hur de blommar!

    Ha det bra!
    / Österläge

    SvaraRadera
  5. Åh, vilken härlig blogg. Har nu sått alla mina fröer från julrosorna i 5 krukor. Hoppas de kommer nu.
    Tack för all info. man får här ...

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.