"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

fredag 19 mars 2010

Löjtnantshjärta, Lamprocapnosa spectabilis (Dicentra spectabilis)

Löjtnantshjärta är en gammal, välkänd och vacker perenn. Den är så söt med sina hängande hjärtblommor!
Plantera gärna tillsammans med sensommar- och höstblommande växter som kan ta över när blomningen hos löjtnadshjärtat är över.
Den bör vissna ner själv vilket sker efter avslutad blomning. Klipp inte ner den medan den ännu är grön, då försvinner den näring som behövs till nästa års blomning.
Höjd: ca 75 cm
Blommar: maj-junï
Läge: Trivs bäst i halvskugga men går även att få den att trivas i soligt läge. Trivs i väldränerad men fuktighetshållande jord.


Såråd: Så inne jan-feb i 18-22 grader, täck tunt, om det inte grott på en månad ställ ut. Kan även så i ute i sept eftersom grobarheten minskar med tiden.

2 kommentarer:

  1. På skoj googlade jag på "Dicentra spectabilis" - min favoritblomma - och bland alla träffar så fanns din blogg.
    Jag älskar dessutom hundar så det var roligt att bli presenterad för Milla. Vilken sötnos!
    Löjtnantshjärtan och söt vovve - så trevligt!

    SvaraRadera
  2. Vilken fin blogg! Jag ville veta om jag skulle klippa ner min löjtnanshjärta och det hade du ju svaret på. Tack så mycket!

    Rose-Marie i Göteborg

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.