"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

torsdag 29 oktober 2009

Blå axlobelia, Lobelia siphilitica

Blå axlobelia är perenn men kan behövas vinterskyddas. Mina har klarat sig utan vinterskydd men vill man vara helt säker så är det nog bra att göra så.
Den trivs i näringsrik, djup jord som håller fuktigheten. Jag har testat mina på lite olika ställen i trädgården och dom funkar bra även där det är torrt. Där har dom stått i 3 år.
Läge: sol-halvskugga
Blommar: aug-sept
Höjd: 50-100 cm
Zon: 2-4



Plantor i april

Frökapsel och frö

Såråd: Så inne feb-mars. Ingen kylperiod behövs. Ljusgroende dvs. de behöver ljus för att gro. Täck därför inte fröerna.

3 kommentarer:

  1. I dag ska jag så Lobelia - ser att den är ljusgroende. Tack för den infon.
    Ha en riktigt fin helg.
    Kram
    Alba

    SvaraRadera
  2. Fröerna från dig har kommit upp fint nu. Spännande med axlobelia, inte haft den förut. Men lite knepigt då du skriver höjden från 50-100 cm. Var i rabatten den ska stå, långt fram eller bak... Hur har du dina?
    Ha d bra, Med vänlig hälsning,
    Annakarin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt att fröerna har kommit fint hos dig! Jag har många plantor av axlobelian och har dom på olika platser i min trädgård. På en del platser blir dom högre. Hur höga dom blir verkar bero på hur bra dom trivs på platsen.
      De flesta har jag i mitten av mina rabatter.
      Lycka till med dina! / Irene

      Radera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.