"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

söndag 30 maj 2010

Viva Japansk, Primula japonica

Japansk viva är en söt viva som finns i blandade färger. Den är en våningsviva där blommorna sitter på skaft i kransar på olika nivåer på stängeln. Mina sådde jag förra året och dom blommar i år för första gången.
Plantorna delas och omplanteras med 3-4 års mellanrum och då genast efter blomningen.
Vill gärna växa vid vatten men trivs också i rabatten. Jag har mina på lite olika platser i min trädgård. Det ska bli spännande att se var dom trivs bäst!
I juni -13 har jag dom på ett fuktigare ställe och där trivs dom riktigt bra och har blivit kraftiga och höga.
Höjd: 20-25 cm, i fuktigare miljö har dom blivit 48 cm.
Blommar: juni-juli
Läge: sol-halvskugga (klarar halvskugga bra),  Fuktig och humusrik jord.



Japanska vivor närmare

"Miller´s Crimson"


Frö

Såråd: Jag sådde i jan och ställde ut efter ett dygn inne. Täck ej frö med jord. Jag har också läst att man kan så inne i rumstemperatur. Gror det inte på en månad ställ då ut sådden!

3 kommentarer:

  1. Läcker. den har jag inte sett förut. Kram, Agneta

    SvaraRadera
  2. Hejsan, vilken tur att du besökte min blogg så jag hittade hit, där jag kan få lite tips inför min rabatt där jag tagit bort enar och ska odla perenner eller låga buskar, har inte bestämt vad, beror lite på vad jag hittar. Kul att kunna titta in här hos dej och kika om det är något som passar mej.

    Enda negativa är ju att du bor i zon 3 och jag i zon 5, men det kanske finns nåt för mej också.

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. hmmmm....här skulle jag nog kunna lära mig ett å annat :)
    Håkan

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.