"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

måndag 2 november 2009

Dahlia

Dahlian är inte vinterhärdig. Knölarna tas upp efter den första frosten. Låt knölarna torka och ta bort jorden. Förvara dom inomhus torrt, frostfritt (svalt) och mörkt -det är de tre viktigaste förutsättningarna för att knölarna ska övervintra. Men jag har lyckats att övervintra knölarna inne i rumstemperatur ca 18-19 grader. Jag lindade in knölarna i tidningspapper, la dom i en papperskasse och skulle ställa kassen på en sval plats men kassen glömdes bort och blev kvar i rumstemperatur under vintern. På våren hade knölarna fått små skott så det gick det också!

Dahliaknölar

Dahlian är väldigt lätt att så och får knölar på en säsong som sedan kan övervintras. När man tar frön från dahlian så blir de nya plantorna inte lika som moderplantan.
Höjd: ca 20-130 cm beroende på sort
Blommar: juli-okt
Läge: solig-halvskugga i väldränerad jord.

Förodla knölarna 6-8 v före planerad utplantering, plantera dom grunt i stora krukor, sprid försiktigt ut rotarmarna, och täck med 5 cm jord. Vattna igenom ordentligt. Vänta med nästa vattning tills du kan se skotten. Låt krukan stå svalt och ljust. Avhärda och plantera ut när risken för frost är över. Dahlian kan även direktplanteras men förodling ger tidigare blomning.

Några av mina frösådda dahlior sådda -09

Såråd: Förodla inne i mitten av feb/mars, täck med några mm jord, gror på ca 7 dagar i en temp på 18-20 grader. Mycket ljus behövs för att få knubbiga plantor. Blir plantorna rangliga kan man toppa och sätta plantorna djupt-nya rötter kommer på de delar av stjälken som finns nere i jorden.
År 2010 sådde jag mina dahlior den 4/3 och de grodde den 8/3.

De rensade fröerna till höger.

Tips: Håll jorden fuktig sen när du planterat ut blommorna. Om jorden är torr upphör blomningen.

4 kommentarer:

  1. Tack för utförliga tips. Ska definitivt samla fröer i år! Hoppas det är ok att jag länkar hit från mitt inlägg.
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Oroade mig i onödan ser jag ;-) Får skylla på att jag var nyvaken.....
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  3. Mycket bra sida du har. Har kollat in alla mina blommor som skall övervintra. Tack

    SvaraRadera
  4. Fin och innehållsrik blogg du har, och så många vackra foton!
    Hittade hit när jag sökte efter info om bl a Underblommor och begonior (har köpt knölar från Odla.nu, men på deras hemsida var det magert med info).
    Men du bringade klarhet i alla mina frågor, tack för det!
    Själv är jag väldigt förtjust i fuchsior och har många sorter, som jag köpt direkt från specialodlare. Om du har problem med mördarsniglar så kan jag rekommendera fuchsior, för de ratas av "spanjorerna" Dahlior, däremot.. :-(( Jag har specialstuderat sniglar i några år och bl a testat vilka växter de gillar.
    Har skrivit om både fuchsior och sniglar på min blogg, och jag hoppas att det så småningom ska bli en snigelbok. Har många foton jag är nöjd med - frf a bilder på de vackra, oskadliga pantersniglarna.

    Tack för hjälpen jag fått här! Återvänder snart hit igen.
    Ha det gott, och grönt! / Ursula

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.