"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

onsdag 2 december 2009

Kärleksört, Sedum telephium

Kärleksört är en torktålig perenn. Den kan stå i många år innan man behöver dela och plantera om.
Den är lätt att föröka genom att ta kvistar och sätta i vatten. De får lätt rötter.
Höjd: 50 cm
Blommar: aug- tills kölden tar den
Läge: Sol, mager, väldränerad jord.


Såråd: Jag har aldrig sått kärleksört eftersom den är så lätt att föröka genom att sätta kvistar i vatten.
Men skulla jag få tag i frön så skulle jag så dom i jan och ställa ut efter ett dygn inne.

2 kommentarer:

  1. Har en sorts hat/kärlek till denna växt. De mörka varianterna är ju väldigt vackra. Jag har en undran - jag har en massa fröer i en låda och skulle väl egentligen så dessa för det är lite annorlunda sorter. Jag vet ju att en del kan man så nu och slänga ut för köldbehandling. Sedan är det ju en del sorter som vill gro i värme, om jag slänger ut dem också samtidigt förstörs väl inte fröna utan kanske gror de framemot sommaren. Vad tror du? Det är så mycket fröpåsar att jag aldrig orkar slå upp sorterna och se hur de vill gro.

    SvaraRadera
  2. Det går jättebra att så och ställa ut sådana som igentligen inte behöver kyla för att gro. Dom blir inte förstörda av att få komma ut! Så gör så...det är ju synd att ha en massa frön liggande!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.