"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

måndag 23 november 2009

Höstrudbeckia, Rudbeckia laciniata var. hortensia

Höstrudbeckia är en hög perenn som måste bindas upp eftersom den har veka stjälkar. Annars lägger den sig ner.
Det är en gammal växt som ofta finns i gamla trädgårdar. Den kallas också Gullboll eller Guldboll.
Dekorativ och hållbar snittblomma! Tänk på att den gärna sprider sig!!
Höjd: ca 200 cm
Blommar: aug-okt
Läge: Sol, väldränerad fuktighetshållande jord.


 
Såråd: Jag har inte sått mina men om jag skulle så skulle jag göra det i jan och ställa ut i kylan efter ett dygn inne.

4 kommentarer:

  1. Gullbollen är snigelgodis, och de håller effektivt efter den så att den inte sprider sig hos mig. Jag skulle inte så den om jag vore du, utan ta upp en planta och dela roten, och kruka rotbitarna. Ställa dem någonstans där sniglarna inte når, eller strössla med "snigelfritt". Hälsningar JennyN

    SvaraRadera
  2. Tack för namnet på min "Gulboll"! Den är väldigt fin och ståtlig, men den sprider sig verkligen och så har den en förmåga att läga sig.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Hur kan du säga att den är en bra snittblomma. När vi klipper av den slokar den genast.
    Inga problem med sniglar eller spridning.

    Hälsningar
    Hans

    SvaraRadera
  4. Hej Hans! Vad konstigt att den slokar genast när du klipper av den. Mina håller sig fint i buketterna jag gör! Det kanske finns olika sorter! Min sprider sig gärna så jag får hålla efter den!
    Hälsningar Irene

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.