"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

fredag 30 oktober 2009

Rosenskära, Cosmos bipinnatus

Rosenskära är en lättodlad ettåring. Den har ett vackert dillikt bladverk. Är en utmärkt snittblomma. Den finns i vit och många rosa nyanser, även dubbla. Finns även med "rullade" kronblad (se den undre bilden). De flesta rosenskärorna är kortdagsblommare dvs. de blommar inte förrän de får mindre än 14 tim ljus/dag. Därför blommar de bäst i aug/sept.
Höjd: 60-100 cm
Blommar: juli-sept
Läge: trivs där det är soligt







                                        
Fröhus och frö

Såråd: Förkultivera inomhus i april eller direktså ute i maj. Så fröna i några mm djupt. De gror efter 10-15 dagar..ibland snabbare. Fröna har oftast bra grobarhet och har flera års hållbarhet. Tänk på att om
 man sår dom inne så blir dom gärna rangliga innan man hinner få ut dom.

Tips: Gödsla inte blomman så mycket. Då växer mest bladen och den blommar inte så mycket.

12 kommentarer:

  1. Jättebra tips! Tusen tack! Elin C.

    SvaraRadera
  2. Jag har sått Rosenskär under påsken och idag satt över dem till en liten större platskruka. Jag är helt nybörjare på detta med att odla så jag hoppas att det blir bra. Plantorna är ca 7-8 cm och rangliga. Bör jag göra ngt åt det? Ska de stå soligt? Tacksam för all hjälp jag kan få!

    Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar sätta de ganska djupt, för då är de mycket stabilare och inte är så känsliga för torr jord

      Radera
  3. Kristina....Det är oftast att dom blir lite rangliga när man sår dom inne. Stöd dom med en blompinne. Ha dom ljust men inte i rent solsken nu för då bränns dom lätt! Sen när dom kommer ut brukar dom rätta till rangligheten. Jag har inte sått mina ännu. Tänkte direktså dom ute snart. Lycka till med dina! / Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sen två år sår jag inte alls mina kosmos! De självsår sig så villigt och när de är stora (innan blomning och även efter att de börjar blomma) flyttar jag de dit jag vill ha de! Tänk på att vattna mycket innan du rycker upp en planta; vattna mycket på den nya platsen, så slokar plantan inte alls efter flytten. Lycka till!

      Radera
  4. Tack snälla för ditt svar! Jag låter dig veta hur det har gått med dem om ett tag. Jättebra blogg!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag har sått rosenskäror "early summer" inne och de har kommit upp nu. Min fråga är om man kan toppa dem och ha i krukor. Hur stora krukor behövs? Jag tänkte ha dem på balkongen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beror på hur mycket plats du har eller om du vill ha många i en kruka. Du kan ta en kruka på 20 - 24 och sätta i t.ex. 3-5 plantor eller en mindre kruka och sätta 1-3 i. Mina kosmos som jag tog fröna från en uteplantering i Göteborg brukar vara upp till 1,5 m långa.

      Radera
  6. Jag brukar aldrig toppa Rosenskäran! När man toppar den fördröjer man blomningen lite. Men jag har läst att en del toppar den! Så du kan kanske kan testa att toppa en del och låta en del vara. Jag brukar ta en större kruka till rosenskärorna. Eftersom dom blir så höga så välter dom inte så lätt om krukan är större!
    Lycka till!

    SvaraRadera
  7. Har försökt odla rosenskära i flera år,för jag tycker så mycket 0m den. Men jag får bara massa blad och någon enstaka blomma. Varför? Kan det vara för mycket gödsel i jorden?

    SvaraRadera
  8. Du kanske vattnar för mycket?

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.