"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

lördag 31 oktober 2009

Stjärnflocka, Astrantia major

Stjärnflocka är en skir och underbar perenn. Den passar i de flesta sammanhang då den har en neutral framsätt, ett upprätt växtsätt och en lång blomning. Är känslig för vinteväta så växtplatsen måste vara väldränerad. Jorden ska helst vara mull- och näringsrik samt fuktighetshållande. Den finns i vita, rosa och röda färger. Är en "mormors-växt".
Höjd: 30-90 cm
Blommar: juni-sept.
Läge: sol-halvskugga, väldränerad, mullrik jord.

Ljus


Mörk

Helbild på blomman

Överblommad stjärnflocka. Här har jag rört lite i den överblommade blomman så fröna har kommit fram!

Frön

Såråd: Behöver en kylperiod för att gro. Fröså i jan-feb. låt stå inne ett dygn, ställ sedan ut i kylan.
           Mörkergroende så lägg lite jord över fröerna.
           Eftersom dessa fröer snabbt förlorar sin grodbarhet så lyckas man oftast bäst om man sår dom ute på
          sensommaren.

Tips: Utmärkta att torka.

4 kommentarer:

  1. Vilken jättebra blogg, den har jag lagt nu till mina bloggar som jag följer;-) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Hej Irene!
    Jag är så sugen på stjärnflocka,du skriver att det bästa är att så ute på hösten,men har du prövat att så den i jan-febr? De blir ju det om man köper frö nu från dej?
    Mvh.Pia/Klint

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pia! Ja jag har sått den i jan-feb för några år sen och ställde ut och den grodde även då. Så det fungerar även på det sättet!
      Mvh Irene

      Radera
  3. Hunden Onna kom just med en påse Astrantia till mig där jag låg på soffan ;) Hon vet att jag tycker om fröpyssel och...var säkert godissugen...
    Så, nu kom jag till dig för att checka såråd ...IGEN !!
    Hälsningar Marianne :)

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.