"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

söndag 1 november 2009

Underblomma, Mirabilis jalapa

Underblomman bildar en riktigt stor blomma på en enda säsong. Den är inte härdig (klarar ej vintern ute). Blommorna, som är många, trumpetformade och doftande, finns i olika färger (jag har bara haft röd och gul). Vissa sorter har flera färger på samma planta. Därav namnet. Men jag har ingen sån planta. Den rödarosa plantan har bara den färgen på blommorna och den gula har gula blommor. Blommorna slår ut på eftermiddagen och blommar även på natten. Har man den i den kruka vill den gärna ha en stor kruka eftersom den växer så det "knakar". Uppskattas av fjärilar.
Höjd: 60-90 cm
Blommar: juli-sept
Läge: sol, vill ha en näringsrik, väldränerad jord som ändå håller en viss fuktighet. Jag har haft mina i krukor och det har fungerat bra!












              
Här syns både ett grönt omogen frö och ett svart moget frö!

Såtips: Den är lätt att fröså. När blomman blommat över bildas pepparkornsstora frön. (har ändrat nu...hade skrivit pepparkaksstora förut...haha). Vänta tills fröet blivit mörkt och lätt lossnar. Var observant för dom trillar lätt av och försvinner. Förodla inne i feb-mars. Gror bäst i 18-20 grader. Lägg fröerna i ljummet vatten ett dygn innan. Då gror de lättare. Så i såjord. Lägg jord över fröerna.
År 2010 sådde jag fröerna 5/3 och dom grodde den 13/3.


Tips: Roten kan övervintras som en dahlia. Jag övervintrade dom förre vintern för första gången. Jag lindade in dom i tidningspapper och la dom sen i en papperskasse. Sen skulle jag ställa dom på ett svalt och frostfritt ställe men kassen blev kvar i rumstemperatur ca 18-19 grader. Sen på våren fick jag se att rötterna började få gröna skott så då planterade jag dom. Så det gick visst även i rumstemperatur. Men i år ska jag ställa kassen på ett svalare ställe!

Sen när jorden blivit uppvärmd planteras rötterna horisonellt. Planteras på 10 cm djup.

7 kommentarer:

  1. Oj så farligt att läsa här. Min lista med "vill ha" bara ökar.
    Men jag läser så gärna...hihi. Vem har sagt att man ska motstå alla frestelser.

    Kram
    Alba

    SvaraRadera
  2. Tack för intressant läsning. Du skriver att fröna är pepparkaksstora, du menar väl pepparKORN, va? Annars blir de fasligt stora! :)

    Den jag har i kruka hemma har flera färger, skiftande från helt vitt till vitt med lite rosa, rosa med lite vitt... har inte sett någon helrosa än men har fått frön på det så snart har jag det också, hoppas jag!

    SvaraRadera
  3. Hej, tack för underhållande läsning,
    jag har vit, ljusrosa,mörkrosa, röd & gul, dom blommar med upp till 3 olika färger på samma.
    Bor i Skåne har sandjord & dom har övervintrat i söderläge i 4 år + självsår sig, så nya plantor bildas

    SvaraRadera
  4. Barbro Järleskog5 maj 2010 kl. 08:58

    Hej! Efterlyser knölar av underblomman - är det nå´n som har att sälja?
    Fanns på mässan men kom inte dit!
    Min mailadress är: barbro.jarleskog@telia.com

    SvaraRadera
  5. Hei,Takk for masse info. Jeg bor i Norge og har akkurat vært på messe og kjøpt knoller av underblomman. Der sa de at de kunne overvintre ute ? Noen tips om det ?

    Hilsen fra Asta

    SvaraRadera
  6. Hej Asta! Jag tar alltid in knölarna över vintern! Jag skulle inte våga ha dom kvar ute under vintern! Jag har läst att om man har dom kvar ute så klarar dom inte fukten utan ruttnar. Jag läste också att säljare på mässor ofta säjer att dom klarar sig ute på vintern men dom skulle jag tyvärr inte lita på! Dom som litat på säljarna har märkt att underblomman inte kommer igen! Här läste jag om detta:
    http://forum.odla.nu/lofiversion/index.php/t72878.html
    Ha det bra nu! / Irene

    SvaraRadera
  7. Hejsan!
    Jag bor i Norrbotten där vi har snörika vintrar. Där går det alldeles utmärkt att övervintra Underblomman ute oavsett om det blir -30 ´Bara det är snö över som isolerar.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.