"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

torsdag 5 november 2009

Känguruäpple, Solanum laciniatum

Känguruäpple odlar jag som en ettåring. Man kan övervintra den ljust och svalt men det tycker jag är onödigt eftersom den växer så snabbt och hinner bli stor bara på en sommar. Den blommar redan den första sommaren.
Känguruäpplet har djupt flikiga blad och får frukter som ser ut som små plommon. Först är dom gröna och sen blir dom orangegula. De är giftiga!
Höjd: ca 180 cm
Blommar: juli-sept
Läge:  sol-halvskugga, tål blåst ganska bra.



Gröna känguruäpplefrukter. Dessa ska bli orange för att få mogna frön.

Känguruäpplefrön.
Jag vet inte vilka som är bäst grodbara, de ljusa eller mörka. Jag brukar så av båda sorterna!

Såråd: så i början av mars, så ganska ytligt, ibland gror de snabbare med undervärme,
Man behöver inte toppa dom.

8 kommentarer:

  1. Jag hittade den info jag sökte - Känguruäpple.
    Oh så bra din blogg är.

    Kram
    Alba

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Jag fick denna blomman av min morbrors fru och undrar om man kan ha den i en rabbat och hur gör man då på vintern?
    Måste man gräva upp den?
    Jag har gula "äpplen" som som jag ska plocka och så till nästa år.

    Från en som börjar få gröna fingrar.

    SvaraRadera
  3. Den överlever inte vintern ute. Man kan ta in den och övervintra den inne ljust och svalt men jag har aldrig testat det. Jag sår nya på våren och sen sätter jag ut dom i rabatten när det inte är risk för frost och dom hinner bli stora och blomma fint på sommaren!

    SvaraRadera
  4. Är det svårt att så nya?
    Jag tycker om blomman och vill ha nästa år också men vet inte om jag ska försöka så nya eller övervintre den jag har.

    SvaraRadera
  5. Den är inte svår att så. Ibland kan den ta tid på sig att gro men då brukar jag ställa den där den kan få undervärme! Då brukar den snart gro.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Hej alla blomsterälskare! Jag har sått frön av Känguruäpple men det kommer inte upp någon planta. Antagligen var inte fröna mogna tillräckligt. Finns det någon som kan avvara några frön till mig? Är tacksam för svar snarast. Vänligen Margaretha från Gotland. Tel 0498-265262. lilje.tofta@swipnet.se

    SvaraRadera
  7. Så mysig blogg
    Kram från
    Christina i Lerberget, Skåne

    SvaraRadera
  8. Varför får den vita fläckar?

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.