"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

torsdag 19 november 2009

Praktklocka, Platycodon grandiflorus

Praktklocka är en perenn blomma med stora blå, vit eller rosa öppna klockor. Denna växt bör inte delas i onödan och den tycker inte om att flyttas.
Höjd: 25-30 cm
Blommar: juni-sept beroende på sort
Läge: sol-lätt skugga, jorden bör vara väldränerad, näringsrik och något lerhaltig, tål inte höst- eller vinterväta. Kan vara bra att vintertäcka den.







Knopp

Frökapsel och frö

Såråd: så inne i feb-mars, täck lätt med jord. Gror bäst i 20-22 grader.

3 kommentarer:

  1. Tack för råden på en fin blomma. Har precis varit på en marknad och köpt 3 stycken blå, härlig färg och ovanlig campanula. Hoppas de klarar vintern i Sörmland.

    SvaraRadera
  2. Jag har varit och köpt 3 st Praktklockor i olika färger idag. 1 rosa, 1 gul och 1lila, ja jag skriver lila för nog tycker jag att den är mer lila än blå. Dom är jättefina, täta och full av blomknoppar alla 3. Undrar hur pass tålig dom är att ställa ut nu med tanke på att jag bor i Jämtland och det kan fortfarande krypa ner under 0 strecket nattetid. Kan man plantera dom i blomlåda för att senare kunna ta in dom till hösten? Eller ska dom planteras i marken på en bestämt plats för gott? Har ej gröna fingrar men jag kunde inte motstå dom när jag var på affären hahaha.......Tacksam för goda råd så ska jag försöka låta dom övetleva

    SvaraRadera
  3. Är dom vana vid att vara ute på natten ifrån där du köpte dom så kan du plantera ut dom där du ska ha dom. Men är dom inte det skulle jag låta dom stå i krukorna på dagtid och ta in dom på natten. Jag skulle plantera dom sen där dom ska vara eftersom dom inte är glada i att flyttas!
    Lycka till!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.