"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

torsdag 19 november 2009

Svartöga, Thunbergia alata

Svartöga är en slingrande sommarblomma. Den finns i gult, vitt, orange eller aprikosrosa färg. Plantan går att övervintra inne på fönsterbrädan (jag har ej testat detta)
Höjd: ca 150 cm
Blommar: juli-okt
Läge: sol




                   
Frö

Såråd: så inomhus i slutet av mars, blötlägg ev fröna innan, så grunt, gror bäst i 20 grader.
Plantorna kan toppas för kraftiga förgrening, sätt toppen i vatten så får den snart rötter.

11 kommentarer:

  1. Tesse (t.jacobsson00@gmail.com)2 mars 2011 kl. 12:41

    Ramlade in här efter en sökning på google, och passar på att tacka för tipsen och infon om Svartöga! Jag ska göra ett försök att så lite blommor till balkongen i sommar, trots att mina fingrar är så icke-gröna de kan bli ;P
    Mvh Tesse

    SvaraRadera
  2. Jag testade faktiskt att låta en övervintra från förra sommaren. Den har stått i ett västerfönster och sett allmänt skräpig ut, men nu när ljuset har återvänt skickar den iväg långa rankor och har börjat blomma. =)

    SvaraRadera
  3. Vad härligt, Trotsiga Tanten! Det ska jag testa sen i år!

    SvaraRadera
  4. Hej.
    Tack, jag har fått jätte bra info och tips om alla sorters blommor på din jätte fina hemsida.
    Måste man ta in sin svartöga innan frosten för att ha den inne under vintern?

    SvaraRadera
  5. Ja, om du ska övervintra den inne under vintern måste du ta in den innan frosten!
    Lycka till med övervintringen!

    SvaraRadera
  6. Tusen tack för tipset! Köpte en påse med frö utomlands förra året och insåg att jag inte förstår texten. Perfekt med din beskrivning. Har just sått ett helt brätte, så här ska det bli fullt med små soliga blommor till trädgården :)

    Solsken och glad påsk!
    //Linda

    SvaraRadera
  7. Jag har köpt en Svartöga idag. Kul att se att man kan övervintra den.......om allt grå bra :)
    Trevlig Midsommar
    Britt-Marie ...........som går varm av bärande av Pelargoner :)

    SvaraRadera
  8. Hej.
    Odlar mina första svartögon! :)
    Får jag fråga när man ska toppa?
    De har blivit en dm och har 3 bladpar nu...
    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle inte toppa den ännu...låt den bli lite högre innan du toppar. Gör du det så kan du sätta den avklippta toppen i vatten och får på så sätt en till! Lycka till!

      Radera
  9. Hej jag har över vintrar svartaöga och purpurvinda, bägarranka, Passionsfrukt i några år svarta öga och purpurvinda det går i bland och i bland inte jag binder upp dom till 1.5 meter jag har på vintern 17 till 19 grader

    SvaraRadera
  10. Hej. Jag ska försöka övervintra min svartöga, ska ja klippa ner den eller ska den få vara som den är nu? Tacksam för svar

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.