"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

fredag 26 februari 2010

Doftlilja, Gladiolus callianthus

Doftliljan har en underbar doft, speciellt mot skymning och natt.
Knölarna planteras på 15 cm djup. Förodlas i kruka i april eller sätt ut i rabatten i maj -i början av juni. I likhet med andra lökar och knölar ska den inte stå blött för då ruttnar den, en väldränerad och luftig jord är därför viktigt. Gödselvattna under sommaren. Sidolökar kommer att bildas.
Doftliljan klarar sig inte ute under vintern utan ta in dom på hösten och förvara dom frostfritt. Så här kan man övervintra dom: Låt lökarna ligga kvar i krukan. Man ska visst kunna förvara dom på olika sätt, ljust, eller mörkt.
Utmärkt som snittblomma.
Höjd: 60-80 cm
Blommar: aug-sept
Läge: soligt, bra om växtplatsen är vindskyddad och lugn. Jorden bör vara väldränerad.

Tyvärr har jag den inte kvar, den överlevde inte förra årets övervintring. Vet ej varför!

Såråd: Jag har inte sått den utan fick min som lök. Jag har inte sett frön från doftliljan men skulle jag hitta så skulle jag göra så här: Så i jan-feb och låt krukan stå inne ett dygn. Ställ sen ut i kylan.

6 kommentarer:

  1. Doftlilja är suverän!
    Den växer vild i Etiopien.

    SvaraRadera
  2. Tackar - då får jag gå ut och plocka in mina lökar och se var jag skall unna förvara dom -utom räckhåll för frost o möss. Antar att man skall ta in hela stjälken och bladen och låta dom torka .
    Hälsnignar
    Gunvor Bergström
    Västgötaslätten som just drabbats av ett litet söväder!

    SvaraRadera
  3. Doftliljan blev en ny bekantskap för mig. Helt underbar! De har blommat och blommat och blommat. Nu har de sista blommorna slagit ut och krukan står på min inglasade balkong. Ska absolut ha dem kvar till nästa säsong. Jag funderar på om jag behöver klippa ner dom eller om de får självvissna. Tacksam för tips om det. Tänker låta lökarna vara kvar i jorden, men placera dem mörkt och svalt.
    hälsningar
    Britt på Vindö

    SvaraRadera
  4. Gunvor och Britt...Jag är nog inte rätt person att ge råd om övervintring av denna blomma eftersom jag inte lyckades övervintra den själv..hihi! Men jag skulle nog låta dom få självvissna. Då kommer ju näringen tillbaks till löken! Jag kommer tyvärr inte ihåg hur jag gjord! Om du har flera så kan du ju testa lite olika! Lycka till! / Irene

    SvaraRadera
  5. Gräv upp lökarna innan jorden blivit alltför kall (tog upp mina idag).
    Skär ned stjälkarna till 10 cm. Lägg det att torka och ta sedan bort jord och blad när detta låter sig göras.

    Förvara lökarna åtskilda i torv (gör inte jag men det rekommenderas i plantråden) torrt och varmt-15-20 grader. (jag har dem i ett skåp inomhus).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt tips om hur man övervintrar dom!

      Radera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.