"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

onsdag 21 september 2011

Lejonöra, Leonotis nepetifolia

Lejonöra är en exotisk ettåring som ursprungligen kommer från Afrika. Den har ett speciellt växtsätt med en hög spira. På spiran bildas det våning på våning med annorlunda blommor.
Det svenska namnet Lejonöra har den fått eftersom de små ludna blommorna liknar lejonöron.
Älskas av bin och fjärilar.
Höjd: 150-180 cm
Blommar: juli-okt
Läge: Sol, gärna fuktighetshållande jord men den klarar även viss torka.



Såråd: Förodla inne i mars. Täck frö med jord.
Kan också direktså ute när risken för frost är över men jag har inte testat det.

3 kommentarer:

  1. Det är otroligt vad många vackra blommor du visar här på din blogg! Jag kan säga att det är väldans många som jag aldrig hört talas om och det är roligt att lära sig nytt.

    Ha en fin kväll!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  2. Vilken häftig och annorlunda växt! Tack för din uppmärksamhet med Skuggnepetan på min blogg. Jag hade fått tag i namnet på nätet och inte kollat tillräckligt. Det är ju viktigt att få rätt namn med om man vill sälja plantor sen.
    Ha det gott
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.