"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

fredag 17 juni 2011

Styvklematis, Clematis recta

Styvklematis är ingen klättrare utan en perenn upprättväxande buske. Den blommar hela sommaren med små vita doftande blommor. Växten blir hög och måste ha stöd för att stjälkarna inte ska brytas av. Min har jag i en pallkrage och den lägger sig då och lutar sig över pallkragekanten.
Skötsel: Behöver inte delas och planteras om. Jag har läst att den blommar på årsskotten så gamla rankor bör skäras ner på våren innan plantan börjar växa. Lämna då kvar 20-30 cm så att det bara blir några bladverk med livskraftiga skottknoppar kvar, Jag brukar aldrig göra detta men den blommar ändå!
Passar vid staket, verandor, väggar eller murar eller stora stenar som den kan luta sig mot.
Höjd: 100-150 cm
Blommar: juni-juli
Läge: Helst fuktighållande och näringsrik. Rötterna vill ha skugga medan resten av växten vill ha sol eller lätt skugga.


Såråd:  Jag sådde i januari och ställde ut efter ett dygn inne. Jag hade lite jord över fröerna.

1 kommentar:

  1. va söt den är.....finns ju massor av fröer som ska samlas in o bytas sen:) Gissa om jag vill vara numret efter dig i frökedjan:) Kram Helén

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.