"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

måndag 26 juli 2010

Jätteverbena, Verbena bonariensis

Jätteverbena brukar vara en ettårig blomma men den självsår sig gärna så har man haft den en gång har man oftast nya plantor. Självsår sig gärna där det är grus.
Den har ett glest, upprätt växtsätt. Passar för samplantering och som bakgrundsväxt.
Höjd: 100-160 cm
Blommar: Juli-sept
Läge: Sol, jorden bör vara näringsrik och väldränerad.



Frö

Såråd: Dom kan vara svåra att få att gro men i år lyckades det jättebra för mig. Jag gjorde så här: jag sådde den 13 februari, täckte med ett tunt lager jord, lät sådden stå i rumstemperatur i 2 dygn, ställde sen in sådden i kylen. Den 1 mars tog jag ut sådden ur kylskåpet och ställde den under lysrör. Den 6 mars grodde det!

1 kommentar:

  1. Jätteverbenan har jag många av i år! Den är ett måste i trädgården!!! ;-)
    Tack för tipset om att den jag kallade ballongklocka heter praktklocka i Sverige. Ofta är danska och svenska namn snarlika - men inte den här gången. I England tror jag också den heter ballongklocka.
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.