"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

måndag 7 december 2009

Tulpan Flock-, Tulipa tarda

Denna tulpan är en trevlig liten anspråkslös flocktulpan. Den sprider sig gärna själv och förvildar sig i trädgården. Den passar i de flesta trädgårdar och blir ofta långlivad.
Bildar hela grönskande mattor men öppnar sina stjärnformade blommor bara när det är solsken eller tillräckligt ljust.
Blommar rikligt och får flera blommor på varje stängel.
Höjd: ca 15 cm
Blommar: april-maj
Läge: sol-halvskugga, trivs i de flesta väldränerade jordar.



Såråd: sås på hösten direkt på växtplats, först blir det små tunna strån så rensa inte bort dom på våren. Man kan också så dom i jan och ställa ut krukan efter ett dygn inne.

3 kommentarer:

  1. Om man sår dem nu i Januari, kommer de blomma i år eller får man vänta ytterligare ett år på blomning?

    SvaraRadera
  2. Dom kommer inte blomma i år! Första året blir det tunna strån. Mina brukar självså sig så därför är jag osäker på när dom sen börjar blomma!

    SvaraRadera
  3. Jag har mina Tulipa tarda i en stor kruka som jag tar fram varje vår när de gröna bladen börjar sticka upp. Och när blomningen är över tar jag helt enkelt krukan med tulpaner och allt och ställer längst bort i trädgården där de får vissna ner. Jag "bråkar" alltså inte speciellt mycket med dem... :-)

    Och visst är de SÖTA.

    Jag köpte en påse med lökar på Stockholmsmässan för ett antal år sedan och har inte gjort något med krukan sedan dess. Detta är tåliga saker.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.