"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

torsdag 5 november 2009

Purpurklätt, Lychnis coronaria

Purpurklätt är en två-årig blomma som lätt blir perenn eftersom den självsår sig. Den får en silvergrå bladrosett första året och blommar andra året.
Trivs i de flesta jordar bara det är väldränerat.
Höjd: 30-80 cm
Blommar. juni-aug
Läge: sol, torr jord


Cerise purpurklätt

Purpurklätt "Alba"

Purpurklätt "Angel Blush"

                   
Frökapsel och frön.

Såråd: Så inne i feb, ställ sedan ut i kylan efter ett dygn inne, så gjorde jag pga platsbrist inne.Men man även förodla den inne i mars-april eftersom den även gror i 18 grader .
Kan även sås ute på hösten.

4 kommentarer:

  1. Oj här har det hänt saker. Så mycket du lagt in.

    Det är så roligt att titta in här och se om det kommit något nytt...och det har det nästan alltid.

    Kram Alba

    SvaraRadera
  2. Hej
    Skulle gärna vilja köpa frön av Angel Blusch om du har det är vackra blommor. minranch@hotmail.com

    SvaraRadera
  3. I år hade jag inga 'Angel Blush' som blommade så jag har tyvärr inga fröer från den. / Irene

    SvaraRadera
  4. Såg imorse på väg till pendeltåget en cerise vacker liten blomma som jag inte visste vad den heter. Här på din site hittade jag namnet Cerise Purpurklätten. Så nu skall vi Plantagen och köpa frön. har de inte så skall ja på hösten försöka ta ett par frökapslar där jag såg blomman - skall fråga tillstånd om möjligt.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.