"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

lördag 21 november 2009

Praktlysing, Lysimachia punctata

Praktlysing är en mycket livskraftig perenn. Där den trivs breder den ut sig snabbt och effiktivt med hjälp av underjordiska utlöpare. Kan bli som ett ogräs. Plantera gärna praktlysingen för sig själv och låt den få utrymme eller tillsammans med andra växter som är lika starkväxande.
Höjd: 80-100 cm
Blommar. juli-aug
Läge: sol-halvskugga, utvecklas bäst i mullrik jord med viss fuktighet, men klarar också torrare förhållanden.



Praktlysing den 5 maj

Såråd: Jag har inte sått mina men om jag hade frön så skulle jag så dom i jan, ställa ut efter ett dygn, gror sen när värmen kommer. Även om inte fröerna behöver kyla för att gro så gör det inget att göra på mitt sätt.

3 kommentarer:

  1. Vi har Praktlysing som är så fina bredvid gräsmattan och inhägnad med trälister. Vet du om man ska klippa ner dom på hösten-tidigare husägarna har alltid gjort så??
    Hälsn Håkan

    SvaraRadera
  2. Hej Håkan!
    Man kan klippa ner dom antingen på hösten eller våren. Jag klipper ner mina perenner på våren för jag tycker det är bra att de torra perennerna skyddar lite under vintern! Just Praktlysing ser rätt så skräpiga ut när dom torkat så det är ju en smaksak om man vill klippa ner dom på hösten! Dom är ju så tåliga så jag tror man kan göra vilket som! / Irene

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.