"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

lördag 21 november 2009

Ormöga, Omphalodes verna

Ormöga är en av de första perennerna som blommar på våren med små blå blommor. Blommor påminner om förgätmigejens. Den sprider sig med utlöpare och är lämplig som marktäckare. Eftersom den lätt sprider sig gäller det att hålla efter den om man inte vill låta den breda ut sig fritt.
Finns även i vitt.
Den är lätt att förka genom delning, både vår och höst. Ta upp ett rejält spadtag i "mattan". Dela sen ruggen i plantor. Sätt ut dom med 25-30 cm avstånd. På någon växtsäsong växer de ihop till en tät matta med hjälp av sina ovanjordiska utlöpare. Hålet där plantorna togs ifrån fylls med jord och ett par småplantor sätts tillbaks. Efter ett tag syns det inte att man tagit något.
Höjd: 15 cm
Blommar: april-juni
Läge: Halvskugga-skugga. Kan även trivas i sol. Humusrik, lätt fuktad jord är idealet men den klarar de flesta jordar.



Såråd: Jag har inte sått min ormöga och jag har letat på nätet efter såråd men inte hittat några. Men skulle jag ha frön så skulle jag göra så här som jag brukar göra när jag inte vet: Så inne i jan, låt stå inne ett dygn och ställ sen ut i kylan. Sen gror det när värmen kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.