"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

torsdag 29 oktober 2009

Stjärnöga, Osteospermum.

Stjärnöga är en ettårig sommarblomma. Den kallas även för Afrikansk Marguerite.
Det är en användbar blomma med ett buskigt, kuddformigt växtsätt, även i torra problematiska lägen. Den lämpar även för odling i krukor. Finns i många olika färger - från de mildaste pastellerna som krämvita, ljusgula, persika och rosa till lysande solgul, orange, mörklila eller tvåfärgade i brända orange-röda nyanser. Blomman drar till sig bin och fjärilar.
Läge: sol.
Blommar: juni-sept
Höjd: 30-43 cm

Stjärnöga "African moon"


"Salmon"

"African sunset"


                          
                                                 Fröhus

Såråd: Så inne i mars, ganska ytligt. År 2010 sådde jag fröerna den 11/3 och dom grodde den 14/3.

Tänk på: Tar man fröer från köpeplantor så är de ofta sterila.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Vet du om man köpa frön till dessa i Sverige?

    Vänligen,
    Emilie

    SvaraRadera
  2. hej! jag har problem med att mina stjärnögon inte mår bra. har du nån aning om vad de kan bero på? mvh
    karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga./Irene

      Radera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.