"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

onsdag 16 oktober 2013

Swertia Kingii

Swertia kingii är en vacker blomma som inte har något svenskt namn. Blomman har breda blad och vita blommor med grönt i. Den är ovanlig.
Den kommer från fjällängarna på Himalayas sluttningar.
Höjd: Kan bli upp till 100 cm. Min är så hög.
Blommar: augusti-september
Läge: Trivs i halvskugga/sol och lite fuktbevarande jord. Förut hade jag den på ett torrare ställe och där trivdes den inte alls men sen när jag flyttade den till ett fuktigare ställe växer den och frodas!






Såråd: Så inne i feb-mars. Ett tunt lager med  jord över fröerna. Behöver ej kyla för att gro.
Jag gjorde det enkelt för mig: sådde i januari och lät sådden stå inne ett dygn. Sen ställde jag ut sådden och det grodde när värmen kom.

5 kommentarer:

  1. Supersöt. Har aldrig sett den förut.

    SvaraRadera
  2. I really appreciate your professional approach. These are pieces of very useful information that will be of great use for me in future.

    SvaraRadera
  3. Läcker växt och så lätt det låter när du berättar hur du sår. Antar att du aldrig glömmer att vattna heller och ingen katt välter dina krukor, eller...
    Kul att få veta lite om både vanliga och ovanliga växter.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  4. Oppdaget denne unike bloggen i går og finner all informasjon med bilder svært nyttig og interessant. Håper at forfatteren vil fortsette med sin bloggskriving i 2019!

    SvaraRadera
  5. Jätte bra blogg! Tack så mycket :)

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.